سرطان ریه

آیا سرطان ریه کشنده است؟

کودکان نیز به این سرطان مبتلا می شوند؟

سرطان ریه نوعی سرطان به شمار می آید که از ریه ها شروع می شوند. ریه های افراد دو اندام اسفنجی در قفسه سینه می باشند. که وقتی افراد ورزش می کنند، اکسیژن را جذب کرده، و وارد بدن می شود و دی اکسید کربن را آزاد می نماید.

یکی از شایع ترین سرطان ها است که علت اصلی مرگ و میر را به خود اختصاص داده است. این سرطان در میان مردان و زنان به یک صورت رخ می دهد.

افرادی که سیگار می کشند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه قرار دارند، اگرچه سرطان ریه نیز در افرادی که هرگز سیگار نمی کشند نیزرخ خواهد داد. خطر ابتلا به سرطان ریه اغلب در افراد سیگاری افزایش می یابد. باید بگوییم در صورتی که فرد سیگاری از استعمال دخانیات اجتناب نماید، احتمال شانس ابتلا به سرطان ریه را در خودش کاهش می دهد.

سرطان ریه

علائم سرطان ریه

متذکر می شویم که سرطان ریه اغلب اوقات علائم و نشانه ها را در مراحل ابتدائی ایجاد نمی کند. علائم و نشانه های سرطان ریه معمولا هنگامی رخ می دهد که بیماری پیشرفته کرده باشد.

اما برخی ازعلائم و نشانه های سرطان ریه عبارتند از:

• سرفه های شدید
  • داشتن خون در خلط یا بزاق دهان
  • تنگی نفس و سختی تنفس کشیدن
  • درد قفسه سینه
  • خستگی و گرفتگی صدا
  • از دست دادن وزن بدون تلاش
  • درد استخوان و ضعف عضلانی
  • سردرد و تورم صورت
  • اغلب افتادگی پلک
  • درد در بازوها و شانه و یا گردن

چه زمانی باید به پزشک یا فوق تخصص سرطان و انکولوژیست مراجعه شود؟

زمانی که این علائم و نشانه ها در افراد ایجاد شود و از بین نرود، باید در اولین فرصت به انکولوژیست حاذق مراجعه شود.

افرادی که سیگاری هستند و نمی توانند آن را ترک نمایند ابتدا باید مشاوره شوند و در صورتی که پزشک تجویز نماید باید به یک فوق تخصص سرطان شناسی حاذق مراجعه شود.

علل سرطان ریه

در این موارد، علت مشخصی برای سرطان ریه وجود ندارد، اما اغلب در افرادی که بیشتر دخانیات استعمال می کند ظاهر می شود اما این بدان معنا نمی باشد که غیر سیگاری ها نیز به این سرطان مبتلا نشوند.

انواع سرطان ریه

پزشکان بر اساس ظاهر سلول های سرطانی ریه تحت میکروسکوپ، سرطان ریه را به دو نوع عمده تقسیم می کنند.

دو نوع کلی سرطان ریه عبارتند از:

سرطان سلول کوچک سلولی: سرطان سلول های کوچک سلولی تقریبا به طور انحصاری در افراد سیگاری بیشتر رخ می دهد و کمتر از سرطان ریه های غیر سلولی معمول است.

سرطان ریه سلول غیر سلولی: سرطان ریه سلول های غیر سلولی یک اصطلاح برای انواع مختلفی از سرطان های ریه است که رفتار مشابهی دارند. سرطان های ریه سلول های غیر سلولی شامل کارسینوم سلول سنگفرشی، آدنوکارسینوم و کارسینوم سلول بزرگ می باشد.

علائم سرطان ریه

سرطان ریه چیست؟ آیا سرطان ریه باعث ابتلا به دیگر سرطان هاخواهد شد؟ چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به این نوع سرطان می باشند؟ این سرطان چه علائم و نشانه هایی دارد؟ آیا  فقط افراد سیگار به این سرطان مبتلا می شوند؟

با مطالعه نمودن این مقاله تا آخر با سرطان ریه  بیشتر آشنا خواهید شد.

سرطان ریه چیست؟

سرطان ریه نوعی سرطان است که از ریه ها شروع می شود. ریه ها دو اندام اسفنجی در قفسه سینه افراد واقع شده اند که وقتی ورزش یا فعالیتی را انجام می دهید، اکسیژن را جذب می کند و آن را وارد بدن می نماید و دی اکسید کربن را آزاد می کند.

سرطان ریه علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان ها در میان مردان و زنان به شمار می آید. سرطان ریه هر ساله بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات، سرطان تخمدان و سرطان پستان قرار دارد. افرادی که سیگار می کشند، بیشترین خطر ابتلا به سرطان ریه را دارند، اگرچه سرطان ریه نیز در افرادی که غیر سیگاری اند نیز رخ می دهد. متذکر می شویم که هر چه تعداد و مدت استعمال دخانیات در افراد بیشتر باشد، زودتر به این سرطان مبتلا می شوند، بهترین کمکی که این افراد می توانند به خود کنند این است که زودتر سیگار و استعمال قلیان را کمتر و یا ترک نمایند. با این کار باعث کاهش ابتلا به سرطان ریه خواهند شد.

علائم-سرطان-ریه

برخی از علائم سرطان ریه

سرطان ریه معمولا علائم و نشانه ها را در مراحل اولیه ایجاد نمی کند. علائم و نشانه های سرطان ریه معمولا هنگامی رخ می دهد که بیماری پیشرفته کرده باشد.

اما برخی ازعلائم  سرطان ریه شامل موارد زیر است، از جمله:

• سرفه های مکرر و مداوم
  • سرفه ای که همراه با خون و ترشحات خونی باشد
  • درد داشتن در قفسه سینه
  • خستگی و کسالت همیشگی
  • کاهش وزن ناگهانی
  • درد استخوان
  • سردرد های کشنده

علل سرطان ریه

باید بگوییم که علت خاصی برای سرطان ریه وجود ندارد اما استعمال انواع دخانیات در ابتلا به این بیماری شدت می ورزد در حالی که قبلا متذکر شدیم ممکن است که افراد غیر سیگاری نیز به این سرطان مبتلا شوند.

سیگار کشیدن باعث ایجاد سرطان ریه می شود؟

پزشکان معتقدند که سیگار کشیدن باعث ایجاد سرطان ریه می شود و باعث آسیب رساندن به سلول های ریه نیز خواهد شد. سیگار پر از مواد سرطانزا است  و باعث ایجاد تغییراتی در بافت ریه بعد از استعمال دخانیات خواهد شد. در ابتدا بدن ممکن است قادر به تعمیر این آسیب باشد. اما با هر قرار گرفتن در معرض مکرر این عارضه،  باعث آسیب به سلول های طبیعی می شود. با گذشت زمان، این آسیب ها ایجاد سلول های بیمار می شود که منجر به سرطان ریه خواهد شد.

انواع سرطان ریه

پزشکان بر اساس ظاهر سلول های سرطانی ریه  و قرار دادن آنان تحت میکروسکوپ، سرطان ریه را به دو نوع عمده تقسیم می کنند. دو نوع کلی سرطان ریه عبارتند از:

کارسینوم سلول کوچک: سرطان سلول های کوچک  که جو شکل می باشد و تقریبا به طور انحصاری در افراد سیگاری بیشتر رخ می دهد.

سرطان ریه غیر کوچک: سرطان ریه غیر کوچک یک اصطلاحی برای انواع مختلفی از سرطان های ریه است که عملکرد مشابهی دارند. سرطان های ریه غیر کوچک شامل کارسینوم سلول سنگفرشی، آدنوکارسینوم و کارسینوم سلول بزرگ می باشد.

چکیده مطلب:

سرطان ریه ممکن است در هر فردی رخ دهد؛ اما برای جلوگیری از این عارضه بهتر است که در صورت ایجاد هر گونه علائم مانند تنگی نفس و کاهش وزن و… زودتر به یک پزشک مراجعه نمایید تا در صورت تشخیص به سرطان به انکولوژیست حاذقی جهت درمان آن اقدام ورزید.

چهار − 1 =