سرطان روده بزرگ

با تغییر سبک زندگی و فعالیت های بشر خطر ابتلا به بیماری های دستگاه گوارش بیشتر شده است به گونه ای که در بین این بیماری ها سرطان روده  بزرگ با این که دومین رتبه را در بین سرطان های مرگ آور را  دارد، بسیار شایع شده است. علائم و نشانه های قطعی آن خیلی دیر بروز می کند و هر ساله نزدیک به ۵۰ هزار نفر جان خود را از دست می دهند. علائم ابتدایی این بیماری ممکن است با مشکلات ساده  دستگاه گوارش اشتباه گرفته می شوند. بنابراین بهترین راه حل انجام آزمایشات پزشکی و مشورت با پزشک متخصص است چون سرطان روده بزرگ جزء آن دسته از سرطان هایی است که با تشخیص زودرس می توان به درمان قطعی رسید.

علائم سرطان روده بزرگ

• مشکلات گوارشی (اسهال مزمن، یبوست، نفخ)
  • دفع ناقص مدفوع (مدفوع به طور کامل دفع نمی شود)
  • خونریزی از مقعد
  • خستگی مفرط و ضعف
  • گرفتگی عضلات شکمی
  • تغییر سایز مدفوع
  • کم خونی بدون دلیل
  • کاهش وزن ناگهانی بدون رژیم غذایی
  • بی اشتهایی

سرطان-روده-بزرگ

علت ابتلا به سرطان روده بزرگ

عواملی مثل سیگار کشیدن یا نوشیدن و مشروبات الکلی،خوردن غذاهای چرب و پرکالری مثل فست فود، مصرف کم مواد غذایی فیبردار مانند سبزیجات و میوه های تازه و پخته شده که به عمل هضم و دفع غذا کمک می کند و بهترین منبع تامین کننده ی ویتامین ها ،آنتی اکسیدان ها و عناصری مثل مس و آهن می باشد که این مواد در بدن بیمار کم می باشد.تشعشع امواج رادیویی از جمله مواردی است که خطر ابتلا به سرطان روده  بزرگ را بیشتر کرده و به پیشرفت این بیماری کمک می کنند. برخی از عوامل مساعد کننده در ابتلا به سرطان روده بزرگ عبارتند از:

• بیماری هایی مثل زخم روده ی بزرگ
  • بیماری دیابت
  • عامل ژنتیک و وراثت
  • پولیپ های روده ی بزرگ
  • استعمال دخانیات
  • مصرف مشروبات الکلی
  • چاقی و اضافه وزن
  • بیماری های التهابی روده
  • نژادهای سیاه و تیره

برای همین توصیه می شود تمام افراد بالای ۵۰ سال کلونوسکوپی غربالگری را چک کنند.

روش های درمان سرطان روده بزرگ

تشخیص سرطان روده بزرگ  در مراحل اولیه می تواند جان بیماران را نجات دهد چون این نوع از سرطان قابلیت بیشتری برای درمان دارد، اگر متوجه علائم آن در خود شدید حتما با مراجعه به پزشک و یا یک انکولوژیست و انجام کولونوسکوپی یعنی نگاه کردن به روده  بزرگ از پایین توسط فیبر نوری با کمک روش های  مثل جراحی و شیمی درمانی یا پرتو درمانی به منظور درمان مناسب ترین روش می باشد.

پیشگیری از سرطان روده بزرگ

خوراکی ها مستقیما در ابتلا به سرطان روده بزرگ ارتباط دارند رژیم های پرگوشت، پروتئینی و غذاهای کنسروی باعث می شود مواد نگه دارنده ای آنان غلیظ شده  و داخل روده  بزرگ به مدت طولانی با مخاط روده در ارتباط قرار گیرند و التهاب ایجاد نمایند و سبب سرطان روده شوند بهتر است در صورت مصرف، این غذاها را همراه با سالاد یا سبزیجات نان سبوس دار و میوه مصرف شوند که باعث حجم دادن به روده شوند.