سرطان حنجره

سرطان گلو یا حنجره به تومورهای سرطانی اشاره دارد که در حنجره باعث تغییر صدا یا لوزه ها می شود.

باید بگوییم که گلو یک لوله عضلانی است که از پشت بینی شروع می شود و به گردن فرد می رسد. سرطان حنجره اغلب در عضلات صاف آغاز می شود که درون گلو قرار دارند.

جعبه صدای درست در زیر گلو قرار دارد و همچنین به سرطان گلو حساس است. جعبه صدای از غضروف های متعددی ساخته شده است و حاوی طناب های آوازی است که هنگام صحبت کردن ارتعاش می دهند.

سرطان گلو یا سرطان حنجره نیز می تواند بر روی قطعه غضروف (epiglottis) تأثیر بگذارد که به عنوان یک پوشش عمل می کند. سرطان غدد لنفاوی، یکی دیگر از سرطان های گلو، بر لوزه ها، که در پشت گلو واقع شده اند نیز تاثیر می گذارند.

سرطان-حنجره

علائم سرطان حنجره

علائم و نشانه های سرطان گلو ممکن است شامل موارد زیر باشد، از جمله:

• سرفه های شدید
  • تغییرات در صدای فرد، مانند خفگی یا واضح نبودن صدا یا صحبت کردن
  • مشکل بلعیدن و جویدن
  • درد گوش
  • وجود یک توده یا درد که درمان در آن صورت نگرفته باشد.
  • گلو درد
  • کاهش ناگهانی وزن

متذکر می شویم که بیمار زمانی باید به پزشک یا یک انکولوژیست حاذق مراجعه نماید که علائمی مانند موارد بالا که ذکر شده و این که باید زود برای درمان و تشخیص اقدام نماید زیرا عواقب بدی را برای بیمار به همراه خواهد داشت.

علل سرطان حنجره

سرطان گلو هنگامی رخ می دهد که سلول های گلو بیمارجهش های ژنتیکی ایجاد می کنند. این جهش ها سبب ایجاد بی نظمی سلول های سالم می شوند و بعد از اینک ه سلول های طبیعی به طور معمول می میرند، یا از بین می روند. سلول های  سرطانی و بیمارتجمع می کنند و تومور را در گلو ایجاد می نمایند. به راستی که علت جهش سلول در سرطان حنجره مشخص نمی باشد. اما پزشکان عواملی را شناسایی کرده اند که ممکن است خطر این بیماری را افزایش می دهند.

انواع سرطان حنجره

سرطان نازوفارنکس که در ناحیه نازوفارنکس – بخشی از گلو و پشت بینی شروع می شود.

سرطان سنگ لوزه که از بخشی از گلو درست در پشت دهان تا لوزه ها را تشکیل می دهد.

سرطان هیپوفارنکس (سرطان سر و گردن) در قسمت پایینی گلو ، درست بالای مری شروع می شود.

سرطان کولیت در طناب های صوتی شروع می شود.

سرطان Supraglotti در قسمت فوقانی حنجره شروع می شود و شامل سرطان هایی است که بر روی آن متورم می شود، که یک قطعه غضروفی است که  با وارد شدن مواد غذایی ، تنفس سخت می شود.

سرطان غضروف تیروئید که در بخش پایین تر از جعبه صدای فرد، زیر تارهای صوتی آغاز می شود.